وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی

نقد قرآنی برنامه “زندگی پس از زندگی” (قسمت اول)

در این ویدئو استاد علی صبوحی مولف کتاب های تدبر در قرآن، بر اساس دیدگاه جامع قرآنی برنامه زندگی پس از زندگی را نقد می کند.
پاسخ سوالات زیر را در این ویدئو میبینید:
۱. نظر قرآن کریم درباره اطلاع از عالَم غیب چیست؟
۲. چه کسانی به درستی از عالم غیب، اطلاع دارد؟
۳. اگر کسی از دنیا برود، میتواند دوباره به زندگی دنیا برگردد؟
۴. کسانی خود را به جای انبیاء جا می‌زنند؟
۵. چه کسانی برای خود مرید می‌سازند؟
۶. چه کسانی کمک می‌کنند تا عده‌ای برای خود مرید بسازند؟
۷. آیا امکان دارد قشر مؤمن و مذهبی به قرائت‌های دروغین دینی گرایش پیدا می‌کنند؟
۸. تجربه‌گرایی در امور عالَم غیب، چقدر درست است؟
۹. وظيفه عالمان دین در برابر تجربه‌گرایی در امور عالم غیب چیست؟
۱۰. اسلام رحمانی، شیعه انگلیسی، اسلام مدعیان و… چه هدفی دارند؟
۱۱. چگونه میتوان از کیان ناب اعتقادات اسلامی حراست کنیم؟
۱۲. منشأ تجربه‌گرایی کجاست؟

این برنامه در هیات قرآن و ولایت تهیه شده است.

 

دسته‌بندی: ‌
اخبار برگزیدهفیلمنقد زندگی پس از زندگیهیئت قرآن و ولایت
برچسب: ‌ برنامه زندگی پس از زندگی، ‌تجربه گری مرگ، ‌زندگی پس از زندگی، ‌نقد صدا و سیما، ‌هیات قرآن و ولایت
ارسال برای دیگران
نظرات

۱۰۱ دیدگاه. جدید

  • هر برنامه ای اشکالات و ایرادات خود را دارد
    هر برنامه ای حتی برا کودکان هم که باشد میتوان از آن برداشتی اشتباه داشت و خطراتی رو به دنبال داشته باشد
    و نکته اینست که باید این خطرات با فرهنگ سازی بر طرف شود نه اینکه جلوی برنامه ایستادو در مقابل این روشنگری اینچنین جبهه گرفت
    بهتر بود که نظرات را به تیم عادل و معتقد این برنامه منتقل کنید تا برسی شود

    یک نکته دیگر اینکه چرا هیچ اشاره ای به کتاب هایی که در این زمینه چاپ شده است نشد و فقط به نام بردن از این برنامه انتقادات صورت گرفت

    پاسخ
    • طبق فرمایش استاد، آسیبی که این برنامه دارد، از منافع آن عمیق‌تر است.
      تیم برنامه حتماً تاکنون نقدها را دیده‌اند؛ اما پاسخی به ما نرسیده است.
      موضوع این نقدها «تبیین نگرش قرآنی در نقد ترويج تجربه‌های شخصی از زندگی پس از مرگ» بوده؛ یعنی ناظر به تمام رویکردهای شبیه به این برنامه است؛ اما چون این برنامه مصداق تام این نوع رویکرد بوده، بیشتر به آن اشاره شده است.

      پاسخ
  • صابر روحی
    ۲ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۰۶

    همه چیز در قرآن بیان نشده مانند نماز صبح چند رکعت است یا اینکه علی خلیفه پیامبر است

    پاسخ
  • از اینکه میترسید نظراتم رو بذارید و از اینکه حرفم حق و منطقی بوده خوشحالم امثال شما هستید که آدم رو از یکی مثل خودتون دور میکنید چرا از اینکه نظراتم و جوابی که به سوالتون دادم رو بذارید ابا دارید؟؟؟ بجای اینکه بترسید معلوماتتون رو زیاد کنید تا نخواین خودتون رو مخفی کنید. واقعا براتون متاسفم حاج آقا میدونه کسی رو که گذاشته پاسخگوی مردم باشه داره مردم رو ازش دور میکنه؟ اون دنیا چطوری میخوای جواب بدی؟ من که از بس نظراتم رو مخفی کردید تا کسی آگاهی پیدا نکنه نسبت به صفحه تون و حتی حاج آقا آلرژی پیدا کردم. تو برای فصل کردن و دور کردن اومدی نه برای وصل کردن ….خدا به دادت برسه !!

    پاسخ
    • همون‌طور که در نظر قبلی شما عرض شد، انتشار نظرات مخاطبان، به دلیل مشغولیت‌های متعدد، معمولاً مقداری زمان می‌بره. لازمه برای انتشار نظراتتون کمی صبر کنید.

      پاسخ
  • بزرگوار چرا جواب من به سوالتون رو نمیذارید اینطوری خواننده فکر میکنه من اشتباه میکردم و حرف شما رو قبول کردم ما داریم با هم بحث میکنیم وقتی جواب منو نمیذارید یعنی این که حاضر نیستید حرف حساب رو قبول کنید این یک مباحثه ی ساده ست دعوا که نیست حذفش میکنید لطفا جواب من به سوال بالا رو بذارید

    پاسخ
    • انتشار نظرات مخاطبان، به دلیل مشغولیت‌های متعدد، معمولاً مقداری زمان می‌بره. لازمه برای انتشار نظراتتون کمی صبر کنید. البته لازم به ذکر هست که بخش نظرات نوشته‌ها گنجایش گفت‌وگوهای طولانی رو نداره. لذا می‌تونید سؤالاتتون رو در سامانه پرسش و پاسخ به نشانی http://www.tadabbor.help ثبت بفرمایید تا استاد پاسخ بدن.

      پاسخ
  • بزرگوار چرا دقت نمیکنید اسم برنامه ” تجربه ی نزدیک به مرگه نه تجربه ی مرگ ” بعدشم این چه رویا و خوابیه که امثال اون شخصی که تمام اتفاقات تو بیمارستان رو جزء به جزء توضیح داده ؟!!!!!! حتی جای روشویی رو که تغییر کرده گفته رنگ پرده ای که تو اتاق استراحت پرستار بوده و هیچکس اجازه ی ورود به اون اتاق رو نداشته رو گفته ووو…تازه این یکیشه صجبتها و شهادت پزشکان و پرستاران رو چی میگید ؟ تک تک برنامه ها اووونقدر گویاست که جای شک و شبهه باقی نمیمونه بعد شما میگین خواب و رویا ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! توضیحات علمی در مورد خواب و کما و تفاوتش رو هم گوش دادید یا فقط از روی تعصب این حرفو میزنید ؟؟؟ حاج آقا از شما که روحانی هستید دیگه بعیده لطفا اول تحقیقاتتون رو هم از نظر مذهبی و هم از نظر علمی تکمیل کنید بعد نقد کنید

    پاسخ
    • در نقدها پرسیده شد که «اگر این تجربیات، ارتباطی با مرگ ندارد، فایده‌اش چیست؟» همچنین در نقدها گفته شد که این‌ها می‌تواند تجربیات مربوط به کما باشد؛ و اشرافی که فرد بر اطرافش پیدا می‌کند و به قول شما «اتفاقات تو بیمارستان رو جزء به جزء توضیح داده» مربوط به همین است. اگر پاسخی بر نقدها دارید، بفرمایید.

      پاسخ
      • سلام بزرگوار اولا حتی خواب هم یک نوع مرگه که ارتباط انسان با دنیا برای ساعاتی قطع میشه ولی اون چیزی که ما رو مجددا به این دنیا برمیگردونه اتصال اون چیزیه که به بند ناف تشبیه ش کردن که اگر قطع بشه مرگ واقعی اتفاق میفته پس دقیقا اشخاصی که برزخ رو دیدن تجربه ی نزدیک به مرگ داشتن …بعدش شما حساب کتابی که از اشخاص شده و اتفاقاتی که بعد از سالیان سال جلوی چشم اون فرد آورده میشه اتفاقاتی که همه توسط اطافیانشون تایید شده رو چطور توچیه میکنین ؟ اون خانمی که تو سوپری بوده و یادش میره پول فروشنده رو پرداخت کنه و با همسرش سوار ماشین میشه بعد بین راه یادش میاد بعد برمیگرده رو چی میگین ؟ جزء به جزء ش رو اون خانم تو کما دیده بوده و خیلی اتقافات دیگه …چطوری افکار افراد رو میخونن؟ جز اینه که این کار تنها از یک روح برمیاد ؟؟ اکثریت قریب به اتفاق گفتن که دو نفر اومدن و روحشون رو با خود بردن که این استقبال دو نفر هنگام مرگ در نقاشیهای مذهبی و یا حتی معمولی خارجی سالیان سال یعنی عهد قدیم هم اومده… و یا همگی در یک چشم به هم زدن جایی بودن که اراده میکردن اونجا باشن یا اون تونلی که برای تنها زمان مرگ اتفاق میفته و باز این که همگی به تمام اطراف خود اشراف داشتن حتی پشت سر خودشون رو هم میدیدن و یا اون شخصی که تو دلش به اون مریض ناسزا میگفته یا شایدم غرولند میکرده و بعد که بهش گفتن اون پرستار شرمنده شده و عذرخواهی کرده …اون شخص چطوری افکار پرستار رو خونده ؟ و مهمتر از همه اینکه چرا همه ی اونایی که تجربه ی نزدیک به مرگ رو داشتن تمام جزییات رو بدون کم و کاستی حتی بعد از چند سال بازگو میکنند؟ در صورتیکه اگه خواب بوده باید فراموش میشده …اون پسر بچه ای که عموش رو دیده و جای همه چی رو حتی اسم طلبکار رو بهش گفته بوده رو چه جوابی براش دارین ؟ من که فکر میکنم شما هم همه ی اینا رو قبول دارین ولی فقط سعی دارین حاج آقا رو خدشه دار نکنین … میگن حق رو بگو و حق رو قبول کن ولو طرف دشمنت باشه

        پاسخ
        • سلام بر شما
          فکر می‌کنم پاسخ نقدهاتون در صحبت‌های حاج آقا موجوده. البته معمولاً مخاطبان گرامی حوصله نمی‌کنن تمام نقدها رو گوش کنن. به همین خاطر ما متن نقد برنامه زندگی پس از زندگی رو به‌صورت کتاب تدوین کردیم که در مراحل انتشار قرار داره. امیدواریم با انتشار این کتاب، نقدها با دقت بیشتری بررسی بشن.
          اجمالاً عرض کنم که طبق آیات قرآن کریم (که استاد اشاره فرمودن) اگر مرگ کسی فرابرسه، امکان بازگشت و زنده شدن مجدد وجود نداره.

          پاسخ
    • نمیدونم با چه انگیزه و فکر بسته ای دارن به این برنامه حمله و هجمه میکنن در حالی که آقای موزون کاملا مستند و با دقت و تحقیق این برنامه رو تهیه کرده و اصلا هم قصد قضاوت درباره اعمال نداشته بارها این رو در برنامه تذکر داده و فقط برای اینه که همه متوجه این باشن که حساب و کتاب انکار پذیر نیست و باید جایی جواب اعمال ریز و درشت رو بدیم.
      یه جایی آقای صبوحی ابراز ناراحتی کردن که چرا مردم آقای موزون رو تحسین کردند و گفتند کاری که شما کردی سالها حوزه علمیه نکرده
      خوب راست گفتن هنر ارایه چنین مطالبی دست هنرمندان این حوزه هست
      حالا در حوزه علمیه به نوعی اثبات معاد میکنن و مخاطبان خودشون رو هم دارن و خیلی هم خوبه در برنامه تلویزیونی هم به نوعی دیگه با مخاطبانی که ممکنه اصلا نرن پای منبر و کتاب نخونن
      این چه منطقی هست که اینطور دارن این برنامه رو زیر سوال میبرند

      پاسخ
      • منطق این نقدها مشخص هست و نیازی به کنکاش دربارۀ انگیزۀ این نقدها هم نیست. در خود نقدها انگیزه توضیح داده شده. اگر دربارۀ خود نقدها نقدی دارید، بفرمایید.

        پاسخ
  • این بنده خدا مبانی قرآنی دستش نیست. غیب به معنای وحی تشریعی را با اطلاع از عالوم بالا را خلط کرده. استاد ندیده…

    پاسخ
  • اگر این برنامه حتی یک نفر را به راه درست زندگی هدایت کرده باشه، ارزش توجه و شنیده شدن داره.

    پاسخ
  • سلام عزیزان، اگر چنین شبهاتی وارد باشه چرا صدا و سیما با کارشناسان قوی که داره سه سال چرا این دکان دستگاه را راه انداخته است؟؟؟!!!
    چرا صدا و سیما و یا حاج آقای منتقد جناب صبوحی این همه مردم بیننده را سر کار میگذارند

    بعبارت دیگر چرا به عقل و شعور بینندگان احترام نمی گذارند.

    پاسخ
  • سلام
    به نظر انتقاد استاد صبوحی انتقاد به جا و درستی است و ایشان از روی دلسوزی این مطالب را بیان کردند.
    اینکه گفته می شود تجربه نزدیک به مرگ که عبارت انگلیسی آن هم همین است (Near Death Experience) پس تجربه از عالم پس از مرگ که همان عالم برزخ می باشد نیست و صرفا خواب و رویای افراد است و خواب و رویا نیز حجت برای کسی نیست و نمی توان بر اساس ان حکمی صادر کرد.و تنها مرجع قابل اتکا در باره قیامت و برزخ قرآن کریم و سخنان معصومان است.
    از طرفی اقبال مردم نیز خود دلیل بر درستی و صحت امری نیست چنانچه در مورد انبیا چنین امری صادق است و ایشان با وجود عصمت و اینکه در امر تبلیغ دین هیچ کوتاهی نمی کردند باز مورد اقبال مردم واقع نمی شدند و آیا نمی توانستند با ترتیب دادن چنین برنامه هایی جاذبه ایجاد کنند و مردم را دعوت کنند.
    و آیا خود پیامبر که سید و خاتم انبیا است برای دعوت مردم از خواب و رویا بهره می جستند.و آیا استفاده از هر ابزاری برای جذب مردم به دین جایز است.
    و در آخر دغدغه استاد صبوحی دغدغه درستی است که در آینده ممکن است چنین برنامه هایی مرجع دینی مردم واقع شود و کتاب خدا و گفتار و سیره اهل بیت به حاشیه بروند که متا سفانه در این زمان دچار چنین خسرانی شده ایم همان طور که پیامبر عظیم الشان فرمودند:يارب إن قومي اتخذوا هذا القرآن مهجورا.

    پاسخ
  • سلام
    به نظرم این تجربیات رو حداقل میتونیم به عنوان یک مکاشفه بپذیریم
    و اینکه در یک روایتی مشهوری از زمان پیامبر داریم که جوانی رو تو مسجد دیدن که رنگش پریده بود و زرد شده بود و … ازش پرسیدن دیشب رو در چه حالی به سر بردی؟ گفت در حال یقین پیامبر فرمودن: نشانه یقینت چیه تو جواب گفت: همینجا جهنمی ها رو در حال عذاب و بهشتی ها رو تو بهشتون در حال نعمت میبینم و … اگه بیان چنین مکاشفات یا تجربیاتی بد بود، پیامبر از اون جوان نمیپرسیدن تا سایرین هم بشنوند
    و مشابه این ماجرا از اصحاب نزدیک ائمه هم به مراتب نقل شده

    پاسخ
  • این برنامه، روشنگر، واقعی، ملموس، و تفسیر واقعی قرآن هست، که برای همه یکسان پیش می‌آید، خیلی کم تناقض وجود دارد، بعضی که فقط خودشان را حافظ و مفسر ،عامل و حافظ قرآن میدانندهرجوربخواهندوبراساس میل ونظر شخصی وغیر تحصصی تفسیروتوجیه میکنند، نظرهای جدید، علمی، ووو به روز را برنمیتابندونسل جدیدراازمعارف قرآنی دلزده میکنند»»

    پاسخ
  • حسادت هم اندازه داره عزیز.مردم همه این برنامه راباور وآقای موزون کارش خیلی درسته.خیلی دانشمند ومحقق کاربردی است وتمام جوانب رادرنظرگرفته عزیزم زورنزن نمیتونی حقیقت را بپوشانی

    پاسخ
  • تجربه نزدیک به مرگ نه تجربه مرگ

    پاسخ
  • سلام علیکم، کسی با اصل نقد ، مخالف نیست. ولی بنده پیشنهاد می دهم این روحانی محترم، بیهوده ، هر چیزی را در تقابل با قران، عصمت و… قرار ندهند و پیشنهاد می دهم حکمت متعالیه دقیق درس گرفته و همه جوانبش را بفهمند و با آیات و روایات تطبیق دهند و فکر نکنند که تنها خود، اسلام را با همه اضلاعش می فهمد. آقای محترم باور کن، بیخودی داری با حرارت وقتت را هرز می دهی. این بنده که مدتها با علوم اسلامی به طور جدی در گیر هستم کاملا مغالطات شما ره متوجه شدم. عزیزم شما گرفتار مغالظات فراوانی شده اید و پیش از آن که به نقد برنامه ای که اساسا ادعای اخبار از غیب مورد نظر قرآن را ندارد بپر دازید سعی کنید مغالطات خود را کشف کرده و حکیمانه سخن بگویید.

    پاسخ
  • با سلام و خدا قوت
    من از شاگردان استاد صبوحی در امر تدبر قرآن کریم هستم و نظرات ایشون در امر تدبر را بسیار قبول دارم.
    اما در مورد بحث برنامه زندگی پس از زندگی که استاد آن را نقد فرمودند با توجه به اینکه بنده اکثر قسمت‌های این برنامه را دیدم میخواستم چند مطلب را عرض کنم:
    ۱- اینکه هیچ کدام از تجربه گران که در برنامه حضور پیدا کردن ادعای عصمت ندارند بلکه طبق نظر خودشان تجربه نزدیک به مرگ داشتن و نه خود مرگ.
    ۲- خیلی از کسانی که داستان خود را تعریف کردند علت بازگشت خود را شفا بوسیله اهل بیت مطرح کردند. بعنوان نمونه یکی از تجربه گران پیرمرد مشهدی بود با نام حسن ظریف صادقیان که در فصل اول برنامه آمده بود که در کودکی روح ایشان از بدن جدا شده و وارد عالم برزخ میشود و بعد از اینکه ایشان را به سردخانه برده بودند، بوسیله امام رضا (ع) شفا پیدا کرده بود و سپس نزد آیت الله میلانی رفته بود و پس از شفا، نذر خود را که خود امام رضا (ع) به ایشان داده بودند به همراه آیت الله میلانی به داخل ضریح حضرت انداختند.
    همچنین یکی از تجربه گران مرگ قاری قرآن (آقای محمدرضا خرمیان) بودند که در نزد حضرت آقا قرآن تلاوت میکردند و بوسیله یکی از اهل بیت شفا پیدا میکنند و تجربه نزدیک مرگ خودشان را برای آقا تعریف کرده بودند و خود حضرت آقا فرموده بودند که ایشان بوسیله امام صادق (ع) یا امام علی( ع ) به این دنیا برگشتند. همچنین داستان این آقا در کتاب آیت الله ری شهری آورده شده است.
    تجربیات مشابه این دو دسته که بوسیله اهل بیت شفاعت یافته بودند بسیار در برنامه نشان داده شده است و مستندات بسیار قوی برای صدق گفتار آنها وجود دارد.

    پاسخ
    • سلام بر شما
      لطفاً آخرین قسمت پرسش و پاسخ راجع به این برنامه رو که هم‌اکنون (دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰) درحال‌برگزاری هست، ببینید. فیلم این برنامه ان‌شاءالله به‌زودی در این وبگاه قرار می‌گیرد.
      در بارۀ نکتۀ ۱ باید عرض کنیم نکته همینجاست که در حالی که اینها معصوم نیستند، با قرارگیری اینها در جایگاهی که یک معصوم یا قرآن کریم باید قرارداده شود، نوعی مرجعیت به این افراد داده شده است و این در جای خود دارای آثار بسیار مخربی است.
      لطفاً سایر سؤالاتتون رو در سامانۀ پرسش و پاسخ به نشانی http://www.tadabor.help درج بفرمایید.
      موفق باشید.

      پاسخ
  • به عنوان مثال تجربه خانم اعظم السادات موسوی که اسب بالدار رو دیده بودند از جنس مشاهده نزدیک به مرگ هم نبود بلکه نوعي کشف و شهود به نظر مي رسيد. برخي موارد در مشاهدات اين خانم عجيب بود. همانند آبياري توسط شيلنگ! شيلنگ از ابزار هاي متاخر بشر و ساخته اي است به سبب فقر آبياري هاي طبيعي (جويبار و باران و تعريق زمين) و استفاده از آن در عالم فرا مادي توسط ملائکه کمي غريب به نظر مي رسد. دوم وجود امر سبک و زننده موسيقي در بهشت!
    در روايات از کمتر حرامي به اندازه آوازخواني و نواختن موسيقي نهي شده. گناهي به اين اندازه زشت که در شأن مؤمن نيست چگونه در بهشت وجود خواهد داشت؟!
    حال برخي مجتهدان بيشتر متأخر، موسيقي را به دو بخش حلال و حرام تقسيم کرده اند خود مي دانند و قضاوت الهي. در مقاله اي مستقل راجع به حرام بودن موسيقي و اشکالات وارده به فتاوي حلال کردن آن پرداخته ام. رواياتي که درباره صوت موزون در بهشت آمده هرگز به معني زير و بم کردن صدا و نت هاي دنيوي نيست بلکه آنان حقيقت اصلي صوت حسن و اصواتي متعالي و زيبا هستند و نه از جنس موسيقي و ابزارهاي آن. (همانند شراب که صورت حقيقي آن در جنت است و صورت بدلي آن مسکرهاي الکلي و ساخته شيطان) در حالي که از صحبت هاي خانم موسوي اين بر مي آمد که در آن محيط موسيقي ملايم و همان شکل نت هاي دنيوي ولي زيباتر و متعالي تر !! بوده که اين با محک شرع قابل قبول نيست. علاوه بر آن شما اسم آلات موسيقي آمد که نوعي تبليغ به حساب مي آمد. و به نظر حقير جاي استغفار و جبران دارد.
    آوازه خواني و موسيقي و کلاً تحول دروني انسان با چرخش و زير و بم کردن صدا، چه مداحي باشد چه اشعار عرفاني و … هيچ تأثير مثبتي در سير الي الله ندارد.
    غم و شادي و رؤيا و عشق و هيجان و دلباختگي توليد شده بوسيله نت هاي موسيقي همه ريشه در توهم دارند و داراي نسبتي با حقيقت نيستند.

    امام صادق عليه السلام فرمودند:

    وقتي آدم از دنيا رفت،‌ابليس و قابيل خوشحال شدند. آن دو با هم جمع شدند و به نشانه شادي، براي مرگ آدم وسايل نوازندگي و سرگرمي ساختند و نواختند، پس هر چه در روي زمين از اين وسايلي که مردمان لذت مي‌برد وجود دارد، برگرفته از همانست. الکافي ج۶ باب الغناء

    پاسخ
  • سلام و خدا قوت
    ممنون از روشنگری و بصیرت افزایی استاد صبوحی ، خیلی خوب و قابل استفاده بود
    بنظرم در این موارد که سطح اطلاعات و دانش عموم مردم گم و ضعیف است اساتید این حوزه ها بیشتر باید دقت کنند و از انحرافات جلوگیری کنند متأسفانه در حال حاضر اکثر آقایان به هر دلیلی خیلی نیازی به موضع گیری در حوزه های مختلف اجتماعی ، سیاسی و…. نمی کنن و مردم و برنامه سازان هم به به ساز خودشون کار میکنن ، باز هم تشکر می کنم از آقای صبوحی عزیز ان شاءالله همیشه موفق و سلامت باشند.

    پاسخ
  • با سلام
    از صحبت های استاد مشخص است که ایشون این برنامه رو کامل ندیدن ودقت زیادی روی مطالب گفته شده نداشتند در چندتا از این تجربیات شرطی که برای بازگشت فرد به زندگی گذاشته شده بود مطرح کردن ودر اختیار دیگران قرار دادن تجربه بوده است وگفته شده بود برو ودیگران را از این جهان با خبر کن.

    پاسخ
  • سلام و تشکر از نظرات همه عزیزان بنظرمی رسد اسم تجربه این افراد را هرچه بنامیم اظهار تجربه ها منافاتی با رحمت واسعه الهی ندارد شاید هم بدین طریق نشانه هایی از عظمت معاد و روز جزا را بواسطه رحمانیت خود به بعضی از بندگانش ارزانی داشته. نه تحریفی صورت میگیرد و نه تاثیر بدی بر دیگران دارد و اینکه بسیار برنامه عبرت آموز و تاثیر گذاری است. این برنامه جای نگرانی ندارد بویزه اینکه کارشناسان و استادان محترم در این حوزه برای هر تجربه نظراتی ارائه می نمایند.

    پاسخ
    • سلام علیکم. استاد صبوحی ویژگی‌های مثبت این برنامه رو انکار نمی‌کنند؛ اما ویژگی و اثر منفی اون رو مهم‌تر و بزرگ‌تر می‌دونن. این مسئله در نقدها که به صورت موضوع‌بندی‌شده هم ارائه شده‌اند، توضیح داده شده است.

      پاسخ
  • سلام و عرض ادب.
    در این برنامه:
    -درصد زیادی از تجربیات در افراد مختلف در سراسر کشور و جهان، مشابه و مشترک بود.
    – تقریبا در تمام این تجربیات، با استناد به مدارک پزشکی قطع کامل علایم حیاتی رخ داده است.
    – تقریبا در اکثر این تجربیات ( و در زمان قطع کامل علایم حیاتی) مشاهدات و شنیده هایی از تجربه گران نقل شده، که توسط اطرافیان تایید شده. برخی از این وقایع را خود کادر درمان و پزشک نیز تایید کرده اند.
    البته برخی از این تجربیات نیز در زمان کما رخ داده که واضح است هنوز قطع علائم حیاتی رخ نداده است، که البته لازم به ذکر است در این وضعیت هم یک سری تجربیات مشترک رخ داده است

    پاسخ
  • متاسفانه جهل و تعصب باعث میشه که از واقعیت بگریزیم و انواع وصله ها و برچسب ها بزنیم ‌. من شخصا از ۳۰ سال پیش در این زمینه مطالعه و تحقیق داشتم و با چند تجربه گر مورد اعتماد صحبت کردم و حتی پدر مرحومم این تجربه رو داشتن و ازشون فیلم مستند دارم و انکار و تکذیب کورکورانه حقایق رو به جز جهل چیزی نمیدونم

    پاسخ
    • ان‌شاءالله همگی از جهل و تعصب به دور باشیم. به همین دلیل شما رو دعوت می‌کنیم به دیدن نقدهای استاد صبوحی و دقت در اینکه استاد، سخنان و تجربیات این افراد رو تکذیب نکرده‌اند؛ بلکه میگن این تجربیات ارتباطی با مرگ ندارد.

      پاسخ
  • متاسفم كه منطق شما اینه . یعنی اگر یک اتفاق و واقعیتی رو اگه با چشم و گوشمون دیدیم نگاه نکنیم و بگیم باید با معیار قرآن جور در بیاد. از کجا معلوم که روزی خود استاد هم به این حقیقت نرسه

    پاسخ
  • خداروشکر از کلیات صحبت های شما این اطمینان بر من حاصل شد که اصلا دو تا برنامه کامل زندگی پس از زندگی رو بطور کامل مشاهده نکردید و فقط مثلا تجربیات دیدن دو دقیقه ای یا قسمتی از برنامه نظر دادین که واقعا جای افسوس داره چون خیلی از موارد و گفته های بعضی از این عزیزان اثبات شده و اینکه این افراد دچار مرگ حتمی و قطعی نبودن و معمولا یا تو کما بودن یا یک درصد علائم حیاتی و شانس برگشتن داشتن که این توفیق از طرف خداوند براشون حاصل شده
    نکته دوم اینکه قرآن ۱۴۰۰ سال پیش یه سری حقایق علمی رو اعلام کرد و خیلیا ممکن بود با شک و تردید بپذیرن ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم دانشمندان و محققین حقایق این آیات الهی بر همگان اثبات شده و موجب به یقین رسیدن بیشتر و درک بالاتر شده آیا اینجا باید بیایم بگیم که تو دانشمند معصوم نبودی تو اصلا اجازه نداشتی بیای بگی ما قبلا تو قرآنمون اثبات شده تو جایگاهی نداری که بخوای اثبات کنی آیات قرآن ما رو!!!
    حالا یه عده اومدن از تجربیات لحظات مرگ های موقتشون و جدا شدن روح از بدنشون گفتن که یه مسئله کاملا پژوهشی شدست و دچار مرگ دائمی نشدن حتی این وقایع برای افراد خارجی هم رخ داده
    و نکته دیگه که شما با توجه به آیات قرآن دارید اثبات میکنید مگر تو همون قرآن صحبت از زنده شده مردگان به اذن خداوند نداریم مگر از معجزات و نشانه های الهی نبوده؟
    ضمنا این یک برنامه پژوهشی هست خیلی ها میتونن منکرش بشن خیلی ها میتونن نپذیرنش و از پذیرش نور آگاهی خداوند امتناع کنند خیلی ها هم میتونن تو معرفتی که داشتن از لطف و مهربانی پروردگار یکتا به یقینشون بیفزایند

    پاسخ
    • اینکه در قرآن کریم سخن از معجزۀ زنده شدن مردگان شده، دلیلی بر زنده شدن افراد عادی پس از مرگ یا نزدیک به مرگ یا هر چیز دیگه نیست و استاد این رو در جلسۀ دوم نقد پاسخ دادن. اما شما محور اصلی نقد رو دقت بفرمایید؛ محور اصلی، خطرِ ساختن مرجع غیب‌دانی در برابر خداوند و اهل بیت علیهم السلام هست و خطر اصلی این نوع برنامه‌ها این هست.

      پاسخ
  • برادر دینی آنقدر نترس. دکان شما تعطیل نمیشود. برعکس دین تقویت میشود و مردم پیش شما هم خواهند آمد و کشتریان شما کم نخواهد شد.
    دین انحصاری نیست. همه حق تجربه دارند. معیار پیامبر است و بس. شما مانع نباشید.

    پاسخ
  • سلام علیکم
    خدا قوت،،،
    استاد صبوحی خیلی عالی برنامه را نقد کردند،،، از دغدغه ای که دارن واقعآ سپاسگزاریم،،،
    همه ی عالم و آدم هم جبهه بگیرن که این برنامه ی زندگی پس از زندگی درست بوده و باید پخش بشه تا مردم اطلاع پیدا کنن،،، اگه نیت خیری دارن یه برنامه ی تدبر در قرآن بسازن،،،،،!!
    نه این که کپی کنن و مردم رو بیغ فرض کنن
    و به شعور مردم توهین کنن

    برنامه ای که کپی گرفته از غرب هست معلومه چیزی تو چنته نداره و فقط میخواد مخاطب سازی کنه،،،

    پاسخ
    • سلام علیکم
      ممنون از شما. موفق باشید.

      پاسخ
    • متاسفانه جهل و تعصب باعث میشه که از واقعیت بگریزیم و انواع وصله ها و برچسب ها بزنیم ‌. من شخصا از ۳۰ سال پیش در این زمینه مطالعه و تحقیق داشتم و با چند تجربه گر مورد اعتماد صحبت کردم و حتی پدر مرحومم این تجربه رو داشتن و ازشون فیلم مستند دارم و انکار و تکذیب کورکورانه حقایق رو به جز جهل چیزی نمیدونم

      پاسخ
      • ان‌شاءالله همگی از جهل و تعصب به دور باشیم. به همین دلیل شما رو دعوت می‌کنیم به دیدن نقدهای استاد صبوحی و دقت در اینکه استاد، سخنان و تجربیات این افراد رو تکذیب نکرده‌اند؛ بلکه میگن این تجربیات ارتباطی با مرگ ندارد.

        پاسخ
  • بیشتر در نقد با کلمات بازی میشه چرا میگن تجربه گر پس حتما باید تجربه با حواس بشه برادر من دنبال رضا خدا باشیم نه دنبال آشفته‌ گی در اعتقادات مردم همین که چهار نفر آدم بیان درست بشن خوبه پس بشینید به بحث و درس خودتون بپردازید اساتید در برنامه اساتید خودم هستن کسانی نیست بدون علم وارد برنامه شده باشن پس کاسه داغ تر از اش نباشید.

    پاسخ
  • باسلام
    از نقدی که کردید بسیار خوشحال شدم پس معلوم برنامه زندگی پس از زندگی حتما اثرات داشته ولی بزرگوار بنده خودم مثل شما طلبه هستم در حوزه به ما یاد نداده اند با صدای بلند و تند کلا یه موضوع رو این چنین رد کنیم اگر این برنامه مشکل داشت که هر برنامه ای میتونه داشته باشه چون هیچ کس مبرا از خطا نیست ولی بی انصافی هم هست که کل پژوهش یه تیم رو زیر سوال ببریم من خودم دوسال دارم این برنامه دنبال میکنم اشکالاتی هم گرفتم
    در نهایت اگر قرار بود مشکلاتی بعدها بوجود بیاد اساتید همچو خسرو شاهی،محمدی ،میرباقری و دیگران از من شما بیشتر در زمینه دینی و قرآنی و فلسفه ای کار کردن در این برنامه شرکت نمی کردن
    دوست عزیز منتقد اجازه بدیم این روز ها که کسانی که پایین منبر حضور ندارند بخاطر کم کاری امثالی چون من با نشستن در جلوی رسانه با کار پژوهشی که ادعای هیچ گونه خواسته ای نیستن و دغدغه شون فراموشی معنویات است کارش بکنه و در جامعه جو ندیم

    پاسخ
    • سلام علیکم
      چهار مسئله مطرح فرمودید:
      ۱. لحن حاج آقا صبوحی؛
      ۲. زیر سؤال بردن کل پژوهش؛
      ۳. تأیید اساتید مختلف بر برنامه؛
      ۴. یادآوری معنویات برای انسان‌ها.
      هر چهار مورد رو حاج آقا در نقدها پاسخ گفتن.

      پاسخ
  • باسلام
    جواب تمام نقدهایی را که اقای صبوحی به برنامه زندگی پس از زندگی ایراد کرده اند
    ایت الله نیکزاد کامل و مبسوط جواب داده اند بسیا ر زیبا
    تقاضا میکنم پاسخ ایشان را بشنوید

    دقیقا تمام انچه بود که نتوانستم بیان کنم

    ممنون و التماس دعا و تفکر

    پاسخ
  • سلام علیکم ضمن احترام به دیدگاه استاد صبوحی وتایید بسیاری از قسمتهای نظرات این بزرگوار ولی به ایشان عرض میکنم
    اولا که یک سوء تفاهمی برای شما از اینبرنامه به وجود آمده واینکه شما به نظرتون آمده تجربه گرها دارند از برزخ صحبت میکنند در حالیکه دربرنامه ها مسئله برزخ ذکر نمیشود
    ثانیا این تجارب اتفاق افداده شما که نمیتوانید انگ دروغگویی به تجربه گرها بزنید شما علما بفرمایید اسم این تجارب زیبا وواقعی چیست؟

    پاسخ
    • سلام علیکم
      استاد انگ دروغگویی به این بزرگواران نزده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم بخش دوم این ویژه برنامه رو که در ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار میشه، ملاحظه بفرمایید.
      موفق باشید.

      پاسخ
  • سلام من هم با نظرات جناب نقیب زاده موافقم
    این را هم بگویم دانش اموخته دروس اسلام بوده ام و اطلاعاتی در حد خودم در این زمینه دارم

    فکر میکنم جناب صبوحی کمی تند در باره این برنامه نظر داده اند
    حرف بسیار است ولی ودر این جا نمی گنجد التماس دعا و تفکر

    پاسخ
  • واقعا متاسفم چون این برنامه رو کامل ندیدی و دارید بدون اگاهی نقد میکنید اولا ک در برنامه کفته میشود ک اینا تجربه نزدیک ب مرگ و خروج روح از بدن است ک در دنیا ب ان دی ای معروف است ن مرگ قطعی و اگر دقت میکردید همه اونجا میگند ک اونجا از خواب و اینجا واقعی تر اس و شما دارید در حد خواب نازلش میکنید
    سالهاس ک روحانیان با ادبیات شما نتوانستید قشر عموم مردم رو جذب کنن و الان هم ک برنامه ای این کار رو انجام میده شما باز دارید تهمت میزنید و تکفیر میکنید

    پاسخ
    • سلام علیکم
      بی‌انصافی نفرمایید؛ تکفیری در کار نیست؛ بلکه نقدی علمی بر این برنامۀ تلویزیونی وارد شده.
      پیشنهاد می‌کنیم بخش دوم این ویژه برنامه رو که در ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار میشه، ملاحظه بفرمایید.
      موفق باشید.

      پاسخ
    • موافقم… حرفاشون پر از مغالطس… ومیشه کلی باهاشون بحث کرد

      پاسخ
  • سلام
    با نگاهی به صفحه اینستاگرام برنامه و سیل نظرات جوانانی که هر شب می‌نویسند با دیدن این برنامه تازه به خدا و معاد و نماز و ائمه ایمان پیدا کرده‌اند
    و بسیاری از حس ناامیدی و پوچی رها شده‌اند
    و بسیاری به رعایت اخلاقیات و حق‌الناس و جبران مافات، روی اورده‌اند
    و….
    می‌توان به وضوح تاثیر مثبت این برنامه را در خصوصا قشر جوان جامعه دید.
    متاسفانه هر کار مثبت و خوبی که انجام شود یک عده‌ای در برابرش قد علم می‌کنند

    متاسفانه خود ما شاهدیم که عده بسیاری از اقوام و دوستانمان آنچنان از افراد به ظاهر مذهبی و برنامه‌های دینی زده شده‌اند که حتی حاضر نیستند دقیقه‌ای پای اینگونه برنامه‌ها بنشینند

    اما وقتی برنامه‌ای در قالب علمی و پژوهش محور باشد؛ افراد با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف پای آن می‌نشینند و نتیجه چه می‌شود؟ به صورت ناخودآگاه دریچه حقیقت یه سویشان باز شده، نور الهی به قلب‌هایشان تابیده می‌شود و می‌شود آنچه باید بشود

    باید خوشحال بود که خداوند در این برهه از زمان:
    که نحله ها و عرفان های دروغین بیداد می کنند، و دینداران واقعی اندکند و بسیاری از جوانان فریفته دنیای پوشالی غرب و عده ای فرو رفته در حس ناامیدی و غبن و عده¬ای در غم از دست دادن عزیزان و… هستند و خلاصه در این زمانه پرهیاهو که ما زندگی می کنیم
    اجازه و رخصت داده است که دریچه ای به عالم حقیقت گشوده گردد و نسیمی جان فزا دلهای دنیازده ما را بنوازد و در گوشمان نجوا کند:
    چیزهایی هم هست…

    پس از شنیدن سخنان این آقا لازم دیدم نکاتی را ذکر کنم:

    ۱- در برنامه هرگز ادعا نشده که این افراد مرگ را تجربه کرده‌اند بلکه همانطور که از نامش پیداست و در برنامه بارها به آن تاکید می‌شود اسم این حالت: Near Death Experience یا تجربه نزدیک به مرگ است.
    آقای موزون فردی بسیار متدین و بامطالعه است و در جای‌جای برنامه تاکید می‌کند این افراد تجربه مرگ حقیقی را نداشته‌‌اند …

    ۲- در برخی قسمت ها مهمانان بیان می دارند که با ذکر یازهرا، به مدد اشک بر حضرت ابالفضل، به معجزه امام رضا، و… دوباره به این جهان برگشته‌اند.
    و البته به گفته قرآن کریم قرار نیست همه انسان‌ها در یک مرتبه باشند و درجات انسان‌ها و حالات روحی‌شان متفاوت است و بر همین اساس تجربیاتشان نیز متفاوت: البته مراتب آخرت بسیار بیش از درجات دنیاست و برتری خلایق بر یکدیگر به مراتب افزون از حد تصور است(۲۱ اسراء)
    در این برنامه به درستی برای اینکه بتوانند تمام اقشار مردم را پای تماشای برنامه بنشانند شعارگونه از مسائل مذهبی صحبت نمی‌کنند اما در عمل؛ نقشی که در تصحیح اعتقادات مذهبی تماشاگران دارد، بیش از ده‌ها سخنرانی و کتاب و موعظه است.

    ۳-به نظر نمی‌رسد آنها وارد دنیای برزخ شده باشند و هیچ کدام از آن در معروف رد نشده‌اند! بلکه صرفا بر حسب حالات افراد مختلف، یک تجرید روح از جسم صورت گرفته است و مدتی در عالم ماورای ناسوت یا ماده گذرانده‌اند و چیزهایی دیده‌اند.
    در روایات داریم که عالم قبر همان عالم برزخ است و از هنگامیکه فرد داخل قبر گذاشته می‌شود برزخش شروع می‌شود. البته نه برای جسم او که لباسی است که در خاک می شود؛ بلکه برای روح او که خود خود اوست.
    وهرگز در جایی از برنامه گفته نشده که این افراد وارد عالم برزخ شد‌ه‌اند

    ۴- در این برنامه کسی ادعای رسالت نکرده است، و ادعا نمی‌کند از عالم غیب خبر دارد، بلکه افراد بسیاری که به چیزی اعتقاد نداشتند پس از تماشای آن، به وجود عالم غیب و عظمت جهان هستی و کثرت نادانسته های انسان یقین پیدا کرده‌اند.
    ما در وصیت‌های شهدای خودمان شاهد نمونه‌های متعددی از اطلاعشان از غیب هستیم.

    سخنران محترم وحی قرآن به پیامبر را با تجربیات این افراد مقایسه می‌کند!!

    عصمت پیامبر لازمه دریافت و ابلاغ بی کم و کاست وحی است و عصمت امامان لازمه تبیین آن، این چه ارتباطی به بیان بدون ادعای تجربیاتی است که گویندگان آن هم نعوذبالله هیچ ادعای پیامبری یا عصمت یا راهبری… نداشته و اغلب از تجربه‌شان سالیان طولانی گذشته است

    و اکنون هم در تمام قسمت ها اذعان می کنند که خود را مبرا از خطا و اشتباه نمی دانند.

    ۵-من به عنوان کسی که به لطف خداوند کمی معلومات قرآنی دارد ، با تماشای هر قسمت از مجموعه و شنیدن تجربیات مهمانان دائم آیات متعدد کلام‌الله را به خاطر می‌آورم و به خانواده‌ام می‌گویم: سبحان الله! تجربیاتی که این شخص بیان می‌کند کاملا مطابق فلان آیه قرآن است… یا فلان روایت اهل بیت.

    این افراد هیچگونه ادعایی ندارند، شما نگران چیستید؟
    سخنانشان به غیر از بازتاب و تلالؤی از حقیقت مطلق که برای لحظاتی در آینه روحشان تابیده‌است، چیز دیگری نیست!

    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد

    ۶-قسمت های دیگر مانند قدیس سازی و دادن فتوا و مستجاب الدعوه بودن و تعبیر خواب و….. که اصلا نیازی به رد کردن ندارد !

    پاسخ
  • خدا قوت به ایشون برای تحلیلشون . اما خوبه کمی دقیق تر برنامه رو ببینند و به دیدن صرفا دو قست از حدود شصت قسمت اکتفا نکنند و به توضیحات سازنده ی برنامه و هدف از تولید برنامه را محددا دقت کنند .

    پاسخ
  • بعضی نکات و ملاحظاتشون خوبه مورد توجه قرار بگیره. ولی بسیااار زیاد به بخش های مختلف صحبت ها و انواع استدلال هاشون نقدهای بسیار و جدی دارم که انقدر زیاد هست که قابل نوشتن نیست کاش در جلسه و گفتگویی میشد مطرح کرد.

    پاسخ
  • سلام و تشکر از شما بابت نقد برنامه ی زندگی پس از زندگی
    سوال من این است که پس چشم برزخی که عالمان و بزرگان دین مثل آیت الله بهجت داشتن چی میشه مگه علم به حالت برزخی افراد نبوده؟

    پاسخ
  • خود آقای موزون چند بار تاکید کردند که برنامه درباره تجربیات نزدیک به مرگ است. زیرا روشن است که اگر کسی مرگ قطعی را تجربه کند، امکان حضور در دنیا و گزارش تجربه خود را نخواهد داشت.

    پاسخ
    • ممنون از شما. در این باره اگر سؤالی از استاد دارید، در سامانۀ پرسش و پاسخ به نشانی tadabbor.help مطرح بفرمایید.

      پاسخ
    • کسانی که تجربه خود مرگ را هم داشتند و سالها بعد از مرگ، زنده شده اند و گزارشی هم نداده اند. مثل اصحاب کهف، که بعد از ۳۰۰ و اندی سال، تجربه‌ی نزدیک به مرگ، هیچ چیزی یادشان نبود جز همان چیزهایی که در دنیا به خاطر داشتند. مثل حضرت عزیر(ع) که صد سال پس از مرگش زنده شد و هیچ چیزی از برزخ یادش نبود. مثل مردگانی که موسی(ع) زنده کرد، که هیچکدام گزارشی مشابه گزارشات برنامه زندگی پس از زندگی ندادند. مثل هزاران نفری که حزقیل(ع) زنده کرد و هیچکدام گزارشی آنچنانی ندادند. مثل مردگانی که عیسی(ع) زنده کرد که آنها هم گزارشی از آن سوی مرگ نداشتند.
      اینها که حقیقتاً مرده بودند چیزی از پس مرگ یا آنچه در آستانه مرگ رخ می دهد یادشان نبوده.

      پاسخ
  • در قسمت نام و ایمیل نمیتوان چیزی تایپ کرد.

    پاسخ
    • ایمیل شما در سایت ثبت شده.

      پاسخ
    • سلام.چند مورد از تجربه گران جملاتی رو در تجربه ی خود گفتن که دقیقا آیات قرآن بود بدون اینکه خودشون مطلع باشن که این مکالمه اونها در قرآن ذکر شده! مثل پسری که با دیدن عذاب برزخی گفته بود ای کاش خاک بودم(آیه آخر سوره نبا) و یا تجربه گری که دقیقا محتوای آیه ۱۳ سوره حدید رو بر زبان اورده بود. آیا این تطابق با آیات قرآن بدون اینکه این افراد قبلا قرآن رو خونده باشن اتفاقیه؟ آیا با صرف خواب و رویا امکان پذیره؟
      ضمنا در این تجربه ها تا کنون هیچ مطلبی خلاف آیات قرآن و روایات گزارش نشده. حجت الاسلام امینی خواه در این زمینه خیلی تحقیق کردن و دقیقا این تجربیات رو با آیات و روایات تطبیق دادن.

      پاسخ
  • با سلام، طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق،
    بسیار نقد زیبا و دقیق و دلسوزانه ای بود. بسیار لذت بردم و خوشحالم که دغدغه مندانی هنوز در جامعه وجود دارند که در راستای اعتلای دین خدا تلاش می کنند.
    برنامه زندگی پس از زندگی برنامه جذابی برایم بود و حتی اثرات مثبتی هم در نگاهم داشت، اما همیشه یک نقد ضمنی به آن داشتم و احساس میکردم، شاید این برنامه به همین عللی که فرمودند رضایت امام عصر علیه السلام رو به دنبال نداشته باشد. بعد از دیدن فیلم نقد احساس کردم دقیقا حرف دلم را گفتند. و از دقت نظر ایشون لذت بردم.
    اما در نگاه عالمانه استاد گرامی برداشتی داشتم که فکر میکنم در این زمینه اندکی با نظرشون زاویه دارم. شاید هم اشتباه از برداشت حقیر از فرمایشاتشون بود.
    ایشون در نگاه دین قرآن رو اصل قرار میدادند و اهل بیت علیهم السلام رو به نظرم فرعی در دین در نظر داشتند. گویا قرآن اصل است و امام و معصوم آمدند برای قرآن.
    در حالیکه آنچه تا به الان از دین خدا میدانم، این است که قرآن و اهل بیت علیهم السلام در کنار هم و هر یک به اندازه هم در معارف الهی دخیل اند. امام، قرآن ناطق است و اساس دین در یگانه دیدن این دو ثقل است. اگر هدایتی هست هدایت قرآن به تنهایی نیست، بلکه هدایتی ست که قرآن و مبیّنش باهم هادی آن هستند. نه قرآن به تنهایی. فکر میکنم نگاه ابزاری به اهل بیت علیهم السلام نگاه درستی نیست. آن ذوات مقدسه خودشان حق اند و موضوعیت دارند نه اینکه تنها طریقیت داشته باشند.
    ممنون از شما بزرگواران
    ان شاءالله که خداوند در راستای اعتلای معارف الهی توفیقات روزافزون به شما عنایت بفرماید🤲

    پاسخ
  • علی شاه آبادی
    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۷:۰۰

    این برنامه بیشتر شبیه بیان تجارب شخصی برای عبرت گرفتن دیگران است، شما فرض کنید مثلا یک اتفاقی در همین دنیا برای من افتاده مثلا تصادف کردم منم حدس می زنم بخاطر مثلا چند تا کاری بوده که انجام دادم و می آم این رو به صورت یک تجربه شخصی بیان می کنم برای این که دیگران عبرت بگیرن ولی همه هم می دانن لزوما هم این طور نیست؛ این برنامه یه چیزی مثل برنامه ماه عسله که مردم می آن زندگی خودشون رو تعریف می کردن که دیگران عبرت بگیرن ولی لزوما هم همان چیزی می گن که در واقع عالم نیست؛ این برنامه هم همین طوره ….

    پاسخ
    • بله اما اگر حدس‌های شمای نوعی غلط بود، آیا باز هم دادن تریبون به شما با این همه مخاطب و تبدیل -خواسته یا ناخواستۀ شما- به یک مرجع مطلع از غیب صحیحه؟ به خصوص که میفرمایید «لزوما هم همان چیزی می گن که در واقع عالم نیست».
      در این باره اگر سؤالی از استاد دارید، در سامانۀ پرسش و پاسخ به نشانی tadabbor.help مطرح بفرمایید.

      پاسخ
  • سلام علیکم این سطح بصیرت فقط از کسی انتظار میرود که سالها با پژوهش و تحقیق و تفسیر در زمینه قرآن عمر خود را سپری کرده است خدا خودش ایشان را برای اسلام و مسلمین حفظ بفرماید و بهره مندی از جلسات ایشان را روزی همیشگی ما قرار دهد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up