وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی
درسگفتار «یاد خدا؛ راهبرد مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق‬‫» منتشر شد

درسگفتار «یاد خدا؛ راهبرد مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق» منتشر شد

درسگفتار «یاد خدا؛ راهبرد مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق‬‫» منتشر شد. این کتاب، ششمین درسگفتار از سلسله درسگفتارهای تدبر در قرآن کریم است که توسط هیئت قرآن و ولایت منتشر می‌شود. درسگفتار «یاد خدا؛ راهبرد مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق‬‫» حاصل سه جلسه ارائۀ تدبری سوره مبارکه حشر توسط حجة الاسلام علی صبوحی است و در پاییز سال ۱۳۹۲ ایراد شده است.

درسگفتار «یاد خدا؛ راهبرد مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق‬‫» منتشر شد - تدبر در سوره حشرمخاطب این کتاب، با متنی بسیار روان که ناشی از کتابت یک گفتار است، مواجه خواهد بود و در این مجموعه، به سهولت و به‌دور از مشکلاتی که در مطالعه‌ی کتب علمی و مرجعی که تا به حال در زمینه تدبر در سوره‌های مبارک قرآن کریم تدوین شده است، مفاهیم ناشی از تدبر سوره‌های قرآن را می‌یابد. به همین خاطر مجموعه درسگفتارها می‌تواند در کنار کتب علمی و مرجعی که تا کنون در تدبر سوره های مبارک قرآن توسط مؤسسه تدبر در کلام وحی در این زمینه تدوین شده است، مورد استفاده قرار گیرد و محتوای تدبری را در جامعه‌ی هدف گسترده‌تری تأمین نماید.

اشاره‌ای به محتوا

یکی از مسائلی که ما در متن جامعه‌ی اسلامی گرفتار آن می‌شویم، این است که ممکن است افرادی -بنا بر دلایلی که بعضاً برای خودشان موجه است- احساس کنند که در حکومت اسلامی، اموال مسلمین، منابع عمومی، اموال عمومی و مناصب، بیش از بقیه حق دارند و به‌تدریج به ویژه‌خواری عادت کنند. یک احساس غلط هم این صفت بد را پشتیبانی می‌کند و آن این‌که «اگر ما نباشیم، حکومت اسلامی پابرجا نمی‌ماند؛ پس حکومت اسلامی ناچار است که آن حقی را که ما برای خودمان قائل هستیم، تأمین کند؛ اگر نکند، ما با دشمنانش متحد می‌شویم». این امر در جامعه وضعیتی نامطلوب درست می‌کند. خدا در سوره مبارکه حشر می‌خواهد بگوید که ما زیر بار زور کسی نمی‌رویم!

بخشی از متن کتاب

فضای کلی یا همان فضای سخن سوره‌ی حشر، فضای مقابله با نوعی از نفاق است. گفتیم که نفاق در سوره‌های مختلف قرآن، تعاریف و ماهیت‌های مختلفی دارد و در همه‌ جا به یک معنا نیست؛ در سوره‌ی حدید یک تعریف دارد، در سوره‌ی حشر یک تعریف دارد. در سوره‌ی منافقون یک تعریف دارد و… البته ممکن است در مواردی، بین آن کسانی که مشمول این مفاهیم هستند، از نظر مصداقی اشتراک وجود داشته باشد؛ مثلاً منافق سوره‌ی حشر، منافق سوره‌ی حدید و سوره‌ی منافقون هم باشد، ولی بالأخره از نظر مفهوم یک تعریف دیگری دارد. در مواردی هم ممکن است مصداق منافق در سوره‌های مختلف، متفاوت باشد.

این‌ که تعریف منافق در سوره‌ی حشر چیست، با توجه به مباحثی که گفتیم، به‌ روشنی پیداست: آن‌ها گروهی هستند که از تقسیم «فیء» به حکم خدا و پیغمبر راضی نیستند و معتقدند در اموال عمومی و منافع عمومی جامعه‌ی مسلمین سهمی داشته‌اند که به آن نرسیده‌اند؛ یا می‌گویند به ما کم داده شده یا می‌گویند چرا به ما داده نشده است.

دریافت درسگفتار «یاد خدا؛ راهبرد مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق‬‫»

برای دریافت درسگفتار «یاد خدا؛ راهبرد مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق‬‫» به کتابراه مراجعه کنید.

دسته‌بندی: ‌
آخرین اخباراخبار برگزیده
برچسب: ‌ درسگفتار، ‌درسگفتار تدبر در سوره حشر، ‌درسگفتار تدبر در قرآن کریم، ‌درسگفتار سوره حشر
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up