وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی
درسگفتارهای جدید تدبر در قرآن کریم منتشر شد

درسگفتارهای جدید تدبر در قرآن کریم منتشر شد

درسگفتارهای جدید تدبر در قرآن کریم منتشر شد. این دو درسگفتار با عناوین «تثبیت نظام ولایی» و «چگونه خداوند منکران قیامت را هدایت می‌کند؟» به ترتیب حاوی ارائه‌ی تدبری سوره‌های حجرات و واقعه هستند. تدبر در سوره‌ی مبارکه حجرات در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۲ و تدبر در سوره‌ی مبارکه واقعه در سال ۱۳۹۳ توسط حجت الاسلام علی صبوحی در هیئت قرآن و عترت علیهم السلام ارائه شده‌اند.

مخاطب این دو کتاب، با متنی بسیار روان که ناشی از کتابت یک گفتار است، مواجه خواهد بود و در این مجموعه، به سهولت و به‌دور از مشکلاتی که در مطالعه‌ی کتب علمی و مرجعی که تا به حال در زمینه تدبر در سوره‌های مبارک قرآن کریم تدوین شده است، مفاهیم ناشی از تدبر سوره‌های قرآن را می‌یابد. به همین خاطر مجموعه درسگفتارها می‌تواند در کنار کتب علمی و مرجعی که تا کنون در تدبر سوره های مبارک قرآن توسط مؤسسه تدبر در کلام وحی در این زمینه تدوین شده است، مورد استفاده قرار گیرد و محتوای تدبری را در جامعه‌ی هدف گسترده‌تری تأمین نماید.

درسگفتار سوره مبارکه حجرات

اشاره‌ای به محتوا

«تثبیت نظام ولایی» (تدبر در سوره حجرات)سوره‌ی مبارکه‌ی حجرات با یک بحران در جامعه‌ی اسلامی مقابله می‌کند. بحرانی که نوعاً جامعه‌ی اسلامی در معرض گرفتاری به آن هست. این بحران سه ضلع دارد: خود را جلوتر از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم انداختن، شکل‌گیری رهبری موازی در جامعه، باز شدن زبان آن‌هایی که تابه‌حال جرأت اظهارنظر و ادعا کردن را نداشته‌اند، بر اثر متزلزل شدن انسجام جامعه. سوره‌ی مبارکه‌ی حجرات با سه قدم اصلاحی، برای هر سه ضلع این بحران، نسخه‌ای ارائه می‌کند. این سوره، سوره‌ی تثبیت نظام ولایی است و در مقابل بحران نظام ولایی در جامعه‌ی اسلامی قرار دارد.

بخشی از متن کتاب

«به‌‌طورکلی هرکس که هم‌‌عرض پیامبر خداوند (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) ایستاد و شما را دعوت کرد، فاسق است. نباید این سؤال برای ما پیش بیاید که «اگر فاسق نبود، چه کنیم؟» مگر می‌شود کسی در عرض پیامبر خداوند (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) حرف بزند و فاسق نباشد؟ اصلاً فاسق بودن او به این دلیل است که حکمی ‌خلاف حکم رسول داده است و می‌خواهد خلاف نظر رسول اجرای حکم کند و مردم را خلاف نظر ایشان با خودش همراه کرده است و مردم از پیامبر توقع پیدا کردند که نظر آن فرد و طرفداران او را تأیید کند و از آن‌ها تبعیت کند. ما باید فریب رهبری‌های موازی را نخوریم.

درسگفتار سوره مبارکه واقعه

اشاره‌ای به محتوا

«چگونه خداوند منکران قیامت را هدایت می‌کند؟» (تدبر در سوره واقعه)حضرت سلیمان علیه‌السلام مگر ثروت ندارد؟ مگر غرق در نعمات الهی نیست؟ هست؛ امّا کارش به پیمان‌شکنی با خدا نمی‌کشد. چرا؟ چون حواسش به قیامت هست. می‌فرماید: «قالَ هذا مِن فَضلِ رَبِّی لِیَبلُوَنی‏ اَ اَشكُرُ اَم اَكفرٌ (نمل: ۴۰)؛ اگر خدا به من نعمت داده، می‌خواهد مرا امتحان کند که آیا شکرگزار هستم یا ناسپاسی می‌کنم.» این «شکر» را به خاطر بسپارید… موضوع سوره‌ی واقعه چیزی است که جامعه با آن بسیار سروکار دارد. فضایی را که این سوره نشانه گرفته است، فضای «مُترَفین» است؛ یعنی کسانی که خدا بر سر و روی آن‌ها نعمات را ریخته و آن‌ها را با آن امتحان می‌کند، ولی آن‌ها ناسپاسی می‌کنند.

بخشی از متن کتاب

«خدا در مورد بهشتیان؛ اعم از مقربان و اصحاب‌الیمین، می‌فرماید: امروز روز غوطه زدن آن‌ها در نعمات است، ولی این‌ها (اصحاب الشمال) دیروز در نعمات غوطه‌ور بودند و نوبتشان گذشت و بلیتشان سوخت. «کانُوا قَبلَ ذلِکَ مُترَفِینَ»؛ لذت‌هایشان را بردند، آسایش‌هایشان را تجربه کردند، دیگر بس است. گفته بودیم انتخاب کنید: یا دندان روی جگر طمع دنیایتان بگذرید و محدودیت خدا را قبول کنید و غافلانه با خدا پیمان‌شکنی نکنید. آن هم چه خدای مهربانی؛ نگفته است که در دنیا لباس مندرس بپوشید، آب داغ بخورید، ازدواج نکنید و خوش نباشید، نه؛ بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید. اسراف یعنی به خودتان ظلم نکنید، پیمان‌شکنی نکنید، گناه نکنید، نفس اماره را بر خدا ترجیح ندهید، شیطان را بر خدا ترجیح ندهید. این‌ها را از شما می‌خواهیم. نخواسته‌ایم که بروید در جای ناگواری زندگی کنید و هیچ‌وقت هم خوش نباشید؛ چقدر خدا دنیا را طوری قرار داده که انسان به نحو حلال از آن بهره برد؛ لذت‌های اعلی. امّا «اِنَّهُم کانُوا قَبلَ ذلِکَ مُترَفِینَ»؛ آن‌ها قبل از این‌که گرفتار این وضعیت از شرایط زندگی بشوند، فرصت دنیا را غنیمت شمرده‌اند و در نعمت غوطه خورده‌اند و پیمان‌شکنی کرده‌اند.»

دریافت متن درسگفتارهای جدید تدبر در قرآن کریم

برای دریافت نسخه‌ی الکترونیکی درسگفتار «تثبیت نظام ولایی» (تدبر در سوره حجرات) می‌توانید به این صفحه در کتابراه مراجعه کنید.

برای دریافت نسخه‌ی الکترونیکی درسگفتار «چگونه خداوند منکران قیامت را هدایت می‌کند؟» (تدبر در سوره واقعه) می‌توانید به این صفحه در کتابراه مراجعه کنید.

دریافت صوت درسگفتارها

برای دریافت صوت درسگفتارها می‌توانید به گنجینه تدبر مراجعه فرمایید:

[button title=”دریافت صوت جلسات تدبر در سوره حجرات” link=”http://ganjineh-tadabbor.ir/1397/12/%D8%AA%D8%AF%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%AD%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AA” target=”_blank” align=”center” icon=”” icon_position=”” color=”” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=”” onclick=””]

[button title=”دریافت صوت جلسات تدبر در سوره واقعه” link=”http://ganjineh-tadabbor.ir/1397/12/%D8%AA%D8%AF%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87″ target=”_blank” align=”center” icon=”” icon_position=”” color=”” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=”” onclick=””]

دسته‌بندی: ‌
آخرین اخباراخبار برگزیده
برچسب: ‌ تدبر در سوره حجرات، ‌تدبر در سوره واقعه، ‌تدبر در قرآن کریم، ‌تصبیت نظام ولایی، ‌درسگفتار، ‌درسگفتار سوره حجرات، ‌درسگفتار سوره واقعه، ‌هدایت منکران قیامت، ‌هیئت قرآن و عترت علیهم السلام
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up