وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی

تحلیل قرآنی موضوع حجاب ناظر به وقایع اخیر (هیات قرآن و ولایت)

در این فایل صوتی استاد علی صبوحی از منظر قرآنی درباره موضوع حجاب و ناظر به وقایع اخیر سخن می‌گوید.

دریافت صوت

رئوس مطالب این گفتار به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت این ایام و این بحران چند بند می‌نویسم باشد که مرضی رضای خدایمان باشد:

۱. حجاب یک واجب دینی و راهی برای پاکتر زیستن و جلب رحمت و مغفرت خداست و این از مسلمات قرآن کریم است و آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور شاهدی بر این امر مهم است چه اینکه عقل خود گواهی بر این حقیقت است.

۲. این واجب مهم بی تردید امری فردی نیست و در حوزه امور اجتماعی محسوب می‌شود و این حقیقت نیز بر کسی پوشیده نیست زیرا اصل حجاب نوعی تنظیم نحوه تعامل محرم و نامحرم است و هر حکمی که به تنظیم روابط آحاد جامعه مربوط می‌شود، حکمی اجتماعی است.

۳. یکی از فلسفه های مهم حکومت در هر جامعه ای کمک به شکل گیری صحیح روابط اجتماعی و آسیب زدایی از این روابط و تلاش در جهت پیاده شدن احکام و قوانین اجتماعی است. در نتیجه حکومت اسلامی در قبال تحقق حکم اجتماعی حجاب مکلف و موظف است.

۴. نحوه مداخله حکومت اسلامی درباره امر مهم عفاف و حجاب در قرآن کریم در سوره نور تبیین شده است. سوره نور در این باره فرایندی را پیشنهاد فرموده که از اجرای قاطعانه حدود اعمال منافی عفت آغاز می‌شود و در ادامه با دستور به مقابله با باندهای فساد و بعد بسیج ثروتمندان برای امر ازدواج و سپس تعریف حفاظت از حریم خصوصی و بعد نقش آفرینی مستقیم حاکم جامعه اسلامی در تبلیغ و دعوت به حفظ دامان و نگاه و حجاب پیش می رود و در نهایت با دستور قاطع به ولایت پذیری از حاکم بر حق جامعه اسلامی جمع بندی می‌گردد.

۵. امروزه با تاسف فراوان این فرایند روشن مورد غفلت است و به جای اجرای هوشمندانه این امر جامع قرآن کریم برای تحقق عفاف و حجاب، شاهد برخوردهای ناقص و گاهی معیوب دستگاه های حاکم با پدیده بدحجابی هستیم و نتیجه متاسفانه معکوس خواهد بود.

۶‌. برخی نهادهای وابسته به حاکمیت نه تنها در این فرایند نقش درستی ایفا نمی‌کنند بلکه خود مروج بدحجابی و کم عفتی هستند. از این بین می‌توان به نهادهای مربوط به سینما و سینمای خانگی و حتی صدا و سیما و … اشاره کرد.

۷. در چنین فضایی بی تردید اقداماتی نظیر گشت ارشاد زمانی موثر خواهد بود که دستگاه های حاکمیتی به وظایف خود در فرایند تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب عمل کنند و در غیر این صورت عملکرد گشت ارشاد نتیجه معکوس خواهد داشت.

۸. بی شک بسیاری از هجمه های جاری فضای کنونی علیه گشت ارشاد ناشی از مخالفت با اصل حجاب و عفاف و کینه‌های دیرین با اسلام و انقلاب و به همین دلیل قاطعانه محکوم است.

۹. نباید از نقد عالمانه اقدامات حاکمیت در راستای تحقق فرهنگ حجاب و عفاف غافل شد و به دفاع کور از اقداماتی نظیر گشت ارشاد پرداخت.

۱۰. سخن آخر اینکه به جبهه شیطانی طرفدار بدحجابی و کم عفتی پیام می‌دهم که آری چنین پرچم پیراهن عثمان گونه‌ای برازنده شماست و چه زیباست که شعار الله اکبر از جمع مفتضح و زخم خورده تان در فتنه های سابق مانند ۸۸ گرفته شد و به شعار سزاوار کشف حجاب مزین شدید. راستی به شما بیشتر شبیه است چه اینکه به آن شبیه‌ترید.

شکر خدایی را که دشمنان اسلام و انقلاب را رسوا کرد و حجاب «الله اکبر» را از سرشان گرفت تا بهتر و بیشتر شناخته شوند که در سال‌های طولانی بعد از انقلاب مساله اصلی ایشان چه بوده است.
پایان

لازم به ذکر است تمامی کلاس های آموزشی تدبر در سطح کشور با حمایت های مردمی به صورت رایگان برگزار می شود. همچنین محصولات صوتی و تصویری تدبر، به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد.

چنانچه مایل هستید در این نهضت مردمی سهیم باشید می توانید در قالب حمایت های نقدی، خمس، وقف، قرض الحسنه، نذر و … در گسترش فرهنگ تدبر در قرآن کریم سهیم باشید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت نهضت تدبر مراجعه کنید.

www.nehzattadabor.com

همچنین برای خرید محصولات چاپی و رسانه ای میتوانید به سایت نشر تدبر مراجعه کنید.

www.tadabborpub.ir

دسته‌بندی: ‌
اخبار برگزیدهتحلیل قرآنی حجاب و عفافدیدگاه‌هاهیئت قرآن و ولایت
برچسب: ‌ تدبر در سوره نور، ‌تدبر سوره نور، ‌حجاب در قرآن کریم، ‌حجاب و عفاف، ‌سوره نور، ‌فتنه، ‌فتنه انگیزی
ارسال برای دیگران
نظرات

۱۴ دیدگاه. جدید

  • درپناه امام زمان باشید
    برای این سخن روشن وشیرین ۰

    پاسخ
  • عرض سلام وادب واحترام حضورهمه ی قرآنی های عزیز. خداقوت به این همت وجهدوتلاشتون. توفیقات روزافزون راازدرگاه الهی برایتان خواستارم.حق پیروزاست.

    پاسخ
  • باسلام وعرض ادب. لخت بو دن گر بود فضل بشر. این فضیلت بر بها یم بر شمر

    پاسخ
  • فاطمه علی بخشی
    ۵ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۵۷

    سلام استاد خداوند یار مبلغان قرآن باشد ،من فکر میکنم عملکرد مسئولان بی کفایت در برخی سمت ها باعث شده اینها تا این حد زبونشون دراز باشه وزبون ما کوتاه،واقعا دولت باید تلاش بیشتری کنه وفقر رو در جامعه ریشه کن کنن

    پاسخ
  • بحثی در مورد وجوب حجاب نیست ولی در هیچ جای قران و یا سیره پیامبر و ائمه ندیده ایم یک عده چماق بدست و تفنگ بدست دنبال زنان بکنند و آنها رو روی زمین بکشند و بزنند بغل کنند در ون بیندازند .. این نوع رفتارها جز نفرت پراکنی خیچ ثمری ندارد بس کنید انگ زدن ها رو بس کنید تهمت زدنها رو اگر واقعا مسلمانید پیامبر معجزه اش خلق خوشش بود پیامبر رحمت بود بس کنید به نام خدا و پیامبر یک ملت رو به جون هم انداختن شما رو به خد البته ا اگر میپرستید بس کنید

    پاسخ
  • باسلام وتشکر باید عرض کنم عامل اصلی ترویج بدحجابی یا کم توجهی بحجاب بعد از خانواده مراکز فرهنگی از قبیل مهدکودک ها مدارس بخصوص متاسفانه صداوسیمامیباشد همین امروز شروع سال تحصیلی اموزشگاهی را تلوزیون نشان میداد که دانش اموزان همه باحجاب بودندولی خانم معلم انها بد حجاب بود

    پاسخ
  • جاناسخن از دل ما میگویی بسم الرحمان الرحیم الله قل اعوذ برب الفلق

    پاسخ
  • زهرا ایمانی
    ۱ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۲۵

    رحمت خدا بر شما استاد بزرگوار

    پاسخ
  • عرض سلام وادب واحترام
    باتشکروسپاسگزاری
    ایکاش گوشهای شنوامی شنید کلام زیبا شیوا ومبین شمارا🌷🌷🌷🌷🌷

    پاسخ
  • پرستو اکبری
    ۱ مهر ۱۴۰۱ ۰۵:۰۰

    سلام وعرض ادب خدا حفظتون کنه که جهاد تبین را به بهترین شکل انجام میدین

    پاسخ
  • عذرا طبری نیاک
    ۱ مهر ۱۴۰۱ ۰۴:۳۹

    سلام بر پاسداران حق
    مسؤلین حکومتی باید عالمان به قرآن باشند، حداقل سوره نور و فرایندی را که خدا در این سوره امر فرمود را بشناسند و اجرایی کنند.
    آسیب شناسی از طرف استاد عالمانه صورت گرفته است پس باید اقدام فوری داشت.

    پاسخ
  • نفیسه اقاجانی
    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ ۲۲:۴۲

    خیلی عالی

    پاسخ
  • سلام عليكم ورحمة الله وبركاته تشکر از لطف شما
    آیا این مبحث امروز وجریان پیش آمده به نوعی دست های در کار نبود وحجاب نیز بهانه ای به دستشان بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up