وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی
جایگاه مهم رسانه در ترویج تدبر در قرآن کریم

جایگاه مهم رسانه در ترویج تدبر در قرآن (مصاحبه با ایکنا)

به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام والمسلمین علی صبوحی‌طسوجی، مؤسس و رئیس هیئت مدیره مؤسسه تدبر در قرآن در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص اهمیت جهاد تبیین و ارتباط آن با موضوعات تدبری گفت: توجه به این اصل که تبیین با توجیه خلط نشود، بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات تصور می‌شود که برای جهاد تبیین به هر قیمتی از بعضی اتفاقات و پدیده‌ها دفاع و توجیه کنیم و مردم را در خصوص مواردی که در آن‌ها شبهه وجود دارد، قانع کنیم؛ که این آفت است. اگر بخواهیم از تبیین به نحو درستی استفاده کنیم، باید روشنگری کنیم.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه تدبر در قرآن با بیان اینکه تبیین به معنی روشنگری مسیر و هدف است، افزود: اینکه ما به‌ کجا می‌خواهیم برویم و چه مسیری را برای رسیدن باید طی کنیم یا اینکه در حال حاضر در چه وضعیتی هستیم و از نقطه‌ای که ایستاده‌ایم تا مقصد، راه چیست و بحران‌ها را چه مواردی تشکیل می‌دهد و چطور باید با آن روبرو شویم، مفهوم تبیین است.

صبوحی تصریح کرد: جهاد تبیین نگرشی واقع‌بینانه و مطابق مصلحت و اهداف انقلاب اسلامی است و اگر این نگاه را داشته باشیم قرآن کتاب این هدف است. قرآن کتاب انقلاب اسلامی پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) است که برای پیش‌برد و تأسیس این انقلاب به اهدافش در عرصه‌های مختلف راه‌شناسی و مقصدشناسی کرده است. هر سوره از قرآن سندی از حرکت انقلاب پیامبر (ص) به سمت آرمان‌هایش است.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ما نیز ادامه انقلاب پیامبر (ص) است و ما می‌خواهیم در همان راه حرکت کنیم؛ پس قرآن کتاب ما هم هست. اگر ما به قرآن رجوع کنیم و با نگاه قرآنی راه‌ها، مقصدها، بحران‌ها و چالش‌ها را شناسایی کنیم و واقع‌بینانه راه حل قرآنی ارائه کنیم یکی از کامل‌ترین مصداق‌های جهاد تبیین خواهد بود.

مدرس دوره‌های تدبر در قرآن ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم به دلیل ماهیت و رسالتی که در خدمت قرآن کریم دارند به کمک ترویج فرهنگ تدبر در قرآن کریم می‌توانند زیرساخت ماندگار و پایدار و پرثباتی را برای جهاد تبیین فراهم کند.

اهمیت دادن به رسانه برای ترویج تدبر در قرآن

وی گفت: در دنیای امروز باید به تناسب هجمه‌هایی که دشمنان اسلام و قرآن دارند، راه را انتخاب کنیم. یکی از بزرگترین ابزار‌های هجمه‌ها علیه اسلام و انقلاب رسانه است؛ بنابراین اهمیت دادن به رسانه برای ترویج تدبر در قرآن در اولویت است. اگر سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن بتوانند راهی را باز کنند که رسانه در تمام سطوح از رسانه‌های خودجوش مردمی گرفته تا رسانه ملی در خدمت مردم برای آشنا کردن آنها با فرهنگ تدبری قرار گیرد، بهترین گام است.

صبوحی ادامه داد: بعد از رسانه، مقوله آموزش و پرورش مهمترین امر است. نباید به مؤسسات مردمی و خودجوش اکتفا کرد. این مؤسسات پوشش کاملی بر روی جمعیت ندارند و اگر سازمان دارالقرآن بتواند در تعامل با آموزش و پرورش آموزش نگاه تدبری را در بستر آموزش و پرورش به جریان در بیاورد و نقش ضمنی ایفا کند به سمت اهداف تدبری پیش خواهند رفت.

توجه به تدبر بسیاری از خلأها را جبران می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا عموم مردم پذیرش و ظرفیت مباحث تدبری را دارند یا خیر، گفت: ما قاعده‌ای داریم که خداوند تکلیف ما لایطاق نمی‌کند در حالی که تدبر را بر همه تکلیف کرده و این نشان می‌دهد که همه مردم امکان تدبر در قرآن را دارند. اما سطوح تدبر با قرآن متفاوت است. در تجربه بیست ساله ما نشان می‌دهد که بازخورد مثبتی با دریافت مباحث تدبری از سوی عموم مردم داشتیم، لذا مردم پذیرای موضوعات تدبری هستند و اگر به بحث تدبری توجه شود بسیاری از خلأهای فرهنگی که مردم در حل و فصل آنها همراهی نمی‌کنند در بر خواهد داشت.

تاریخ انتشار در ایکنا: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

دسته‌بندی: ‌
آخرین اخباراخبار برگزیده
برچسب: ‌ آموزش و پرورش، ‌ایکنا، ‌تدبر، ‌ترویج تدبر در قرآن، ‌رسانه ارتباط تدبر در قرآن کریم و رسانه، ‌سازمان تبلیغات اسلامی، ‌سازمان دارالقرآن الکریم، ‌مؤسسات قرآنی، ‌مصاحبه
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up