وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی

درسگفتار «راهبردهای سیاست خارجی اسلام در حوزۀ روابط با کفار» منتشر شد

درسگفتار «راهبردهای سیاست خارجی اسلام در حوزۀ روابط با کفار» منتشر شد. این کتاب، نهمین درسگفتار از سلسله درسگفتارهای تدبر در قرآن کریم است که توسط هیئت قرآن و ولایت منتشر می‌شود. درسگفتار «راهبردهای سیاست خارجی اسلام در حوزۀ روابط با کفار» حاصل سه جلسه ارائۀ تدبری سوره مبارک ممتحنه توسط حجة الاسلام علی صبوحی است و در پاییز سال ۱۳۹۲ ایراد شده است.

درسگفتار تدبر در سوره مبارک ممتحنه - راهبردهای سیاست خارجی اسلام در حوزه روابط با کفار - علی صبوحی طسوجی

توصیف محتوا

مخاطب این کتاب، با متنی بسیار روان که ناشی از کتابت یک گفتار است، مواجه خواهد بود و در این مجموعه، به سهولت و به‌دور از مشکلاتی که در مطالعه‌ی کتب علمی و مرجعی که تا به حال در زمینه تدبر در سوره‌های مبارک قرآن کریم تدوین شده است، مفاهیم ناشی از تدبر سوره‌های قرآن را می‌یابد. به همین خاطر مجموعه درسگفتارها می‌تواند در کنار کتب علمی و مرجعی که تا کنون در تدبر سوره های مبارک قرآن توسط مؤسسه تدبر در کلام وحی در این زمینه تدوین شده است، مورد استفاده قرار گیرد و محتوای تدبری را در جامعه‌ی هدف گسترده‌تری تأمین نماید.

اشاره‌ای به محتوا

برخی می‌گویند: «اینکه ما با چه کشوری، چقدر و چگونه رابطه داشته باشیم، ارتباطی با شاخص‌های دینی ندارد و صرفاً جزء سلایق حزبی است و احزاب هم بر اساس تجربه‌ای که از روابط بین‌المللی دارند، گروهی طرفدار مقاومت و گروهی طرفدار ملایمت است. در میان طرفداران هر یک از این دو تفکر هم ممکن است انسان دین‌دار یا بی‌دین وجود داشته باشد».
آیا این تحلیل صحیح است؟ اگر این‌طور نیست، روابط خارجی مسلمانان چگونه باید باشد؟ آیا ارتباط با کفار جایز است یا به‌کلی باید با کفار قطع رابطه کرد؟ سورۀ ممتحنه اصول روابط جامعۀ اسلامی را با جوامع کفر، از نگاه خداوند بیان می‌کند.

درسگفتار تدبر در سوره مبارک ممتحنه - راهبردهای سیاست خارجی اسلام در حوزه روابط با کفار - علی صبوحی طسوجی

بخشی از متن کتاب

حمل کردن قرآن کریم بر آراء و علایق شخصی باطنی، سیاسی، اجتماعی و… خطا است. این است آن نقطه‌ی انحرافی که آیه‌ی ۷ سوره‌ی مبارکه‌ی آل‌عمران به آن اشاره می‌کند: «فَاَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم زَیغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنهُ ابتِغَاءَ الفِتنَةِ وَابتِغَاءَ تَأوِیلِهِ»؛ این افرادی که قلبشان منحرف است، در قرآن کریم به‌دنبال سخنان دوپهلو می‌روند و این سخنان را به نفع خود تفسیر می‌کنند تا به‌دنبال فتنه در اسلام باشند و اسلام را از یکدستی و یکرنگی خارج کنند. این افراد می‌گویند: «برداشت‌ها از قرآن کریم بسیار است؛ برداشت شما از قرآن کریم «مرگ بر آمریکا» و برداشت ما «درود بر آمریکا» است. هر دو هم مسلمان هستیم»!

در این سوره به‌دنبال این هستیم که ببینیم آیا این پندارها صحیح است یا سخن قرآن کریم، سخن دیگری است. آن‌گاه به‌سراغ «الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم زَیغٌ» برویم و ببینیم منظور از آن، چه کسانی است.

دریافت درسگفتار راهبردهای سیاست خارجی اسلام در حوزۀ روابط با کفار

برای دریافت این درسگفتار به صفحۀ درسگفتارهای تدبر در قرآن کریم مراجعه کنید:

دسته‌بندی: ‌
آخرین اخباراخبار برگزیده
برچسب: ‌ درسگفتار، ‌سوره مبارک ممتحنه، ‌سوره ممتحنه، ‌سیاست، ‌سیاست اسلامی، ‌سیاست خارجی
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up