در یک سیاق نباید آیات قبلی را رها کرد و بعد، یک آیه را مستقلاً معنا نمود. مثلاً افرادی که آیهی ۴ سورهی حجرات؛ یعنی «اِنَّ الَّذِینَ یُنَادُونَكَ مِن وَرَاءِ الحُجُرَاتِ اَكثَرُهُم لا یَعقِلُونَ» را مستقل معنا کردهاند، در شرح این آیه میگویند: «افرادی که پشت دیوار اتاقهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم فریاد میزدند، یک گروه شترچران بودند که تازه مسلمان شده بودند و هنوز بلد نبودند که ایشان احترام دارد. این شترچرانها پشت اتاقهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم میآمدند و میگفتند، «یا محمّد، یا محمّد، تعال، تعال» خداوند در پاسخ به این گروه گفت: «خجالت نمیکشید که حضرت را اینگونه را صدا میکنید؟ ای بیعقلها!»». درصورتیکه بیعقلی این است که این آیه را که در ادامهی «لا تُقَدِّمُوا بَینَ یَدَیِ الله وَرَسُولِهِ» (آیهی اول همین سوره) آمده است، اینگونه معنا کنیم. آیا آن عرب شترچران آمده بود نظر خود را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم تحمیل کند یا این خواص بیپروایی که اطراف ایشان بودند؟! [۱] شأن نزولهای دروغین عامل زمینگیر شدن قرآن کریم شده است.
هر جایی از قرآن کریم را که با منافع آنها نخوانده است، با شأن نزول ساختگی توجیه کردهاند. این را با تحقیق عرض میکنم، هر جایی از قرآن کریم که میخواسته جریان نفاق و جریان سستایمان خواص اطراف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم را رسوا کند، با شأن نزول ساختگی خنثی شده است. البته شأن نزول صحیح هم داریم، ولی شأن نزول دروغ هم وجود دارد. این دروغها قرآن کریم را زمینگیر کرده است و ما باید هشیار باشیم.
ارائهی سوره حجرات
هیئت قرآن و ولایت – تهران
تابستان و پاییز سال ۱۳۹۲
[۱]. جهت آشنایی با فضای سورهی حجرات، به درسگفتار تدبر این سوره مراجعه فرمایید.