وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی
درسگفتار تثبیت فرهنگ جهاد علیه کافران منتشر شد

درسگفتار تثبیت فرهنگ جهاد علیه کافران منتشر شد

درسگفتار تثبیت فرهنگ جهاد علیه کافران (تدبر در سوره محمد صلی الله علیه و آله و سلّم)، به همت هیئت قرآن و ولایت تهران، منتشر شد. این کتاب، اولین مجلد از سلسله درسگفتارهای استاد علی صبوحی در ارائه‌ی روش تدبر در سور مبارکه قرآن کریم است که به تدبر در سوره مبارکه محمد صلی الله علیه و آله و سلّم پرداخته است. محتوای این کتاب حاصل پنج جلسه سخنرانی استاد است که در پاییز سال ۱۳۹۳ در هیئت قرآن و عترت علیهم السلام ایراد شده است.

درسگفتار تثبیت فرهنگ جهاد علیه کافرانمخاطب این کتاب، با متنی بسیار روان که ناشی از کتابت یک گفتار است، مواجه خواهد بود و در این مجموعه، به سهولت و به‌دور از مشکلاتی که در مطالعه‌ی کتب علمی و مرجعی که تا به حال در زمینه تدبر در سوره‌های مبارک قرآن کریم تدوین شده است، مفاهیم ناشی از تدبر سوره‌های قرآن را می‌یابد. به همین خاطر مجموعه درسگفتارها می‌تواند در کنار کتب علمی و مرجعی که تا کنون در تدبر سوره های مبارک قرآن توسط مؤسسه تدبر در کلام وحی در این زمینه تدوین شده است، مورد استفاده قرار گیرد و محتوای تدبری را در جامعه‌ی هدف گسترده‌تری تأمین نماید.

امید است این مجلد که آغاز این مجموعه‌ی ارزشمند است، عموم جامعه‌ی مسلمان را با تدبر در قرآن به شیوه‌ی نوین آشنا کند و در فهم بیشتر کتاب الهی یاری رساند.

اشاره‌ای به محتوا

سوره‌ی محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، ما را به یک فضای اجتماعی، سیاسی، نظامی و حماسی وارد می‌کند؛ فرمان جهاد علیه کافرانی که مانع راه خدا می‌شوند، صادر می‌شود، سنت الهیِ «بی‌نتیجه بودن اعمـال کافران و به‌ثمر رسیدن اعمال مؤمنان» بیان می‌شود، و آنگاه خداوند به مؤمنان در جهت پایمردی در میدان جنگ، قوت‌قلب می‌دهد. در این میان، جـریانی در درون جامعه‌ی اسلامی، می‌کوشد تا این فرمان واضح و روشن را مبهم، غیرکارشناسانه و غیرمنطقی جلوه دهد. سوره، با این جریان حرف‌هایی دارد…

بخشی از متن کتاب

آیات ۱۶ تا ۱۹ از جریانی سخن می‌گوید که تلاش می‌کنند دستور جهاد را از مسیر خود خارج کنند و مانع تحقق عملیاتی شدن این دستور شوند. این جریان، متشکل از افراد از درون جامعه‌ی اسلامی است نه از بیرون آن؛ عده‌ای مسلمان‌نما که تلاش می‌کنند جهادِ مورد نظر قرآن، محقق نشود. این افراد در این بخش معرفی می‌شوند و راهبرد آن‌ها هم مطرح می‌شود.

در ادامه، خداوند در آیات ۲۰ تا ۲۸ برای نجات جامعه‌ی ایمانی از آسیب خوردن توسط این جریان، شروع به معرفی بیشتر این جریان و یادآوری گذشته‌ی آن‌ها می‌کند؛ که این‌ها در گذشته چطور طالب راهبرد جهاد بودند و امروز چطور میدان را خالی کرده‌اند! دلیل اصلی میدان خالی کردن آن‌ها چیست؟ همین‌هایی که دیروز طالب جهاد برای فتح کل دنیا برای کلمه‌ی «توحید» بودند، امروز علاقه‌مند به نشستن سر جای خود و قانع شدن به منافع مادی‌شان هستند. این سوره، آن‌ها را «مرتد» معرفی می‌کند. البته نه مرتد اصطلاحی (که مستحق اعدام است)؛ بلکه به معنای برگشتگان و روی‌برگرداندگان از دستور جهاد. این سوره این افراد را این‌گونه معرفی می‌کند و برای آرام نگه داشتن جامعه‌ی ایمانی، از پشت پرده‌ی معاهدات آن‌ها با کفار، پرده برمی‌دارد و افشاگری می‌کند و این جریان را مورد هجمه قرار می‌دهد.

دریافت درسگفتار تثبیت فرهنگ جهاد علیه کافران

برای دریافت نسخه‌ی الکترونیکی درسگفتار تثبیت فرهنگ جهاد علیه کافران می‌توانید به کتابراه مراجعه کنید.

دسته‌بندی: ‌
آخرین اخباراخبار برگزیده
برچسب: ‌ تازه های نشر، ‌درسگفتار، ‌هیئت قرآن و عترت علیهم السلام، ‌هیئت قرآن و ولایت تهران
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up