وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی
علت فاصلۀ ما با حکومت صددرصد قرآنی چیست

علت فاصلۀ ما با حکومت قرآنی چیست ؟

علت فاصلۀ ما با حکومت قرآنی چیست ؟ ما باید پرچم‌داران حکومت قرآنی باشیم، البته الآن حکومت ما قطعاً صددرصد قرآنی نیست، اما این‌که بگوییم «وضعیت موجود این حکومت هم ضد قرآنی است»، این حرف اجحاف است، اما این‌که بگوییم «ما با چیزی که خدا و پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرموده‌اند، هنوز فاصله داریم»، این سخنِ به‌جایی است.

چرا فاصله داریم؟

علت فاصلۀ ما با حکومت صددرصد قرآنی چیست و چرا فاصله داریم؟ چون ضریب حکومت‌پذیری ما از خدا و ضریب ولایت‌پذیری ما از یک انسانی که به نمایندگی از خدا حکم می‌دهد و به نمایندگی از خدا حکومت می‌کند، نسبت به ایده‌آل بسیار بسیار پایین است. صحبت از حاکمیت اللّه است نه حاکمیت بشر. در طول تاریخ چنین نشد که مردم تحت ولایت ائمه علیهم‌السلام باشند، مگر اندک‌زمانی در دوران امام علی علیه‌السلام. چرا این اتفاق نیفتاد؟ چون ولایت‌پذیری نیست. اگر قرار است ما در حاکمیت اللّه باشیم، حاکمیت اللّه آداب، روش و تعریف دارد. تعریف حاکمیت اللّه که به دل‌خواهِ ما نیست! ما که نمی‌توانیم برای خدا تعیین تکلیف کنیم و بگوییم که خدایا، اگر در حکومتت نظر ما را بپرسی و آداب و سنن ما را بپذیری، خوب است، اما اگر بخواهی نظر خودت را اعمال کنی، نمی‌شود!

ولایت‌پذیری‌مان کم است. ولایت‌پذیرانمان هم حتی در حد و اندازه‌ی ولایت‌پذیری از امام معصوم علیه‌السلام نیستند و به این بلوغ و رشد اجتماعی نرسیده‌اند، پس لااقل بگذاریم قرآن کریم حرف خود را بزند و قرآن را وادار به سکوت نکنیم. اگر کسی تشخیص می‌دهد که فلان گوینده به فلان دلیل، غلط می‌فهمد، حرف گوینده مردود است، اما این‌که بخواهیم با سروصدا و بی‌دلیل و صرفاً با این بهانه که «هیچ کس این حرف را نگفته» سخن گوینده را رد کنیم، این کار صحیح نیست.

جامعه‌ی الهی رهبر دارد؛ حال، این رهبر در زمان حیات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، خود ایشان هستند؛ اگر پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نبودند، امام معصوم علیه‌السلام جانشین ایشان‌اند؛ اگر امام معصوم علیه‌السلام نبود، جانشین او.

علی صبوحی
درسگفتار سوره حدید
هیئت قرآن و عترت علیهم السلام – تهران
زمستان سال ۱۳۹۲

دسته‌بندی: ‌
دیدگاه‌هانظام ولایی، ولایت فقیه و ولایت‌پذیری
برچسب: ‌ التزام به ولایت، ‌ولایت، ‌ولایت پذیری
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up