وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی

تحلیل قرآنی در موضوع حجاب عنوان پرونده‌ای از مجموعۀ مطالب منتشرشده از حجت‌الاسلام علی صبوحی طسوجی است. به این مطالب در این صفحه دسترسی خواهید داشت.

کتاب تدبر در سوره مبارک نور
(فرایند تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه)

تدریس تدبر در سوره مبارک نور

سوره نور - تدبر در قرآن کریم

تحلیل قرآنی موضوع حجاب (ناظر به وقایع شهریور ۱۴۰۱)

در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ پیرامون مسئلۀ حجاب، اغتشاشاتی در کشور پدید آمد. این سخنرانی ناظر به آن اتفاقات است.

رئوس مطالب این گفتار به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت این ایام و این بحران چند بند می‌نویسم باشد که مرضی رضای خدایمان باشد:

  1. حجاب یک واجب دینی و راهی برای پاکتر زیستن و جلب رحمت و مغفرت خداست و این از مسلمات قرآن کریم است و آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور شاهدی بر این امر مهم است چه اینکه عقل خود گواهی بر این حقیقت است.
  2. این واجب مهم بی‌تردید امری فردی نیست و در حوزه امور اجتماعی محسوب می‌شود و این حقیقت نیز بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا اصل حجاب نوعی تنظیم نحوه تعامل محرم و نامحرم است و هر حکمی که به تنظیم روابط آحاد جامعه مربوط می‌شود، حکمی اجتماعی است.
  3. یکی از فلسفه‌های مهم حکومت در هر جامعه‌ای کمک به شکل‌گیری صحیح روابط اجتماعی و آسیب‌زدایی از این روابط و تلاش در جهت پیاده شدن احکام و قوانین اجتماعی است. در نتیجه، حکومت اسلامی در قبال تحقق حکم اجتماعی حجاب مکلف و موظف است.
  4. نحوه مداخله حکومت اسلامی درباره امر مهم عفاف و حجاب، در قرآن کریم در سوره نور تبیین شده است. سوره نور در این باره فرایندی را پیشنهاد فرموده که از اجرای قاطعانه حدود اعمال منافی عفت آغاز می‌شود و در ادامه با دستور به مقابله با باندهای فساد و بعد بسیج ثروتمندان برای امر ازدواج و سپس تعریف حفاظت از حریم خصوصی و بعد نقش‌آفرینی مستقیم حاکم جامعه اسلامی در تبلیغ و دعوت به حفظ دامان و نگاه و حجاب پیش می‌رود و در نهایت با دستور قاطع به ولایت‌پذیری از حاکم برحق جامعه اسلامی جمع‌بندی می‌گردد.
  5. امروزه باتأسف فراوان، این فرایند روشن مورد غفلت است و به جای اجرای هوشمندانه این امر جامع قرآن کریم برای تحقق عفاف و حجاب، شاهد برخوردهای ناقص و گاهی معیوب دستگاه‌های حاکم با پدیده بدحجابی هستیم و نتیجه متأسفانه معکوس خواهد بود.
  6. برخی نهادهای وابسته به حاکمیت نه‌تنها در این فرایند نقش درستی ایفا نمی‌کنند؛ بلکه خود مروج بدحجابی و کم‌عفتی هستند. از این بین می‌توان به نهادهای مربوط به سینما و سینمای خانگی و حتی صدا و سیما و… اشاره کرد.
  7. در چنین فضایی بی‌تردید اقداماتی نظیر گشت ارشاد زمانی موثر خواهد بود که دستگاه‌های حاکمیتی به وظایف خود در فرایند تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب عمل کنند و در غیر این صورت عملکرد گشت ارشاد نتیجه معکوس خواهد داشت.
  8. بی‌شک بسیاری از هجمه های جاری فضای کنونی علیه گشت ارشاد ناشی از مخالفت با اصل حجاب و عفاف و کینه‌های دیرین با اسلام و انقلاب و به همین دلیل قاطعانه محکوم است.
  9. نباید از نقد عالمانه اقدامات حاکمیت در راستای تحقق فرهنگ حجاب و عفاف غافل شد و به دفاع کور از اقداماتی نظیر گشت ارشاد پرداخت.
  10. سخن آخر اینکه به جبهه شیطانی طرفدار بدحجابی و کم‌عفتی پیام می‌دهم که آری چنین پرچم پیراهن‌عثمان‌گونه‌ای برازنده شماست و چه زیباست که شعار «الله اکبر» از جمع مفتضح و زخم‌خورده‌تان در فتنه‌های سابق مانند ۸۸ گرفته شد و به شعار سزاوار کشف حجاب مزین شدید. راستی به شما بیشتر شبیه است؛ چه اینکه به آن شبیه‌ترید.

شکر خدایی را که دشمنان اسلام و انقلاب را رسوا کرد و حجاب «الله اکبر» را از سرشان گرفت تا بهتر و بیشتر شناخته شوند که در سال‌های طولانی بعد از انقلاب مسئله اصلی ایشان چه بوده است.

پایان

سایر مطالب در موضوع حجاب

وبگاه رسمی حجة الاسلام علی صبوحی
ارسال این برگه

تحلیل قرآنی در موضوع حجاب عنوان پرونده‌ای از مجموعۀ مطالب منتشرشده از حجت‌الاسلام علی صبوحی طسوجی است. به این مطالب در این صفحه دسترسی خواهید داشت.

کتاب تدبر در سوره مبارک نور
(فرایند تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه)

تدریس تدبر در سوره مبارک نور

سوره نور - تدبر در قرآن کریم

تحلیل قرآنی موضوع حجاب (ناظر به وقایع شهریور ۱۴۰۱)

در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ پیرامون مسئلۀ حجاب، اغتشاشاتی در کشور پدید آمد. این سخنرانی ناظر به آن اتفاقات است.

رئوس مطالب این گفتار به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت این ایام و این بحران چند بند می‌نویسم باشد که مرضی رضای خدایمان باشد:

  1. حجاب یک واجب دینی و راهی برای پاکتر زیستن و جلب رحمت و مغفرت خداست و این از مسلمات قرآن کریم است و آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور شاهدی بر این امر مهم است چه اینکه عقل خود گواهی بر این حقیقت است.
  2. این واجب مهم بی‌تردید امری فردی نیست و در حوزه امور اجتماعی محسوب می‌شود و این حقیقت نیز بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا اصل حجاب نوعی تنظیم نحوه تعامل محرم و نامحرم است و هر حکمی که به تنظیم روابط آحاد جامعه مربوط می‌شود، حکمی اجتماعی است.
  3. یکی از فلسفه‌های مهم حکومت در هر جامعه‌ای کمک به شکل‌گیری صحیح روابط اجتماعی و آسیب‌زدایی از این روابط و تلاش در جهت پیاده شدن احکام و قوانین اجتماعی است. در نتیجه، حکومت اسلامی در قبال تحقق حکم اجتماعی حجاب مکلف و موظف است.
  4. نحوه مداخله حکومت اسلامی درباره امر مهم عفاف و حجاب، در قرآن کریم در سوره نور تبیین شده است. سوره نور در این باره فرایندی را پیشنهاد فرموده که از اجرای قاطعانه حدود اعمال منافی عفت آغاز می‌شود و در ادامه با دستور به مقابله با باندهای فساد و بعد بسیج ثروتمندان برای امر ازدواج و سپس تعریف حفاظت از حریم خصوصی و بعد نقش‌آفرینی مستقیم حاکم جامعه اسلامی در تبلیغ و دعوت به حفظ دامان و نگاه و حجاب پیش می‌رود و در نهایت با دستور قاطع به ولایت‌پذیری از حاکم برحق جامعه اسلامی جمع‌بندی می‌گردد.
  5. امروزه باتأسف فراوان، این فرایند روشن مورد غفلت است و به جای اجرای هوشمندانه این امر جامع قرآن کریم برای تحقق عفاف و حجاب، شاهد برخوردهای ناقص و گاهی معیوب دستگاه‌های حاکم با پدیده بدحجابی هستیم و نتیجه متأسفانه معکوس خواهد بود.
  6. برخی نهادهای وابسته به حاکمیت نه‌تنها در این فرایند نقش درستی ایفا نمی‌کنند؛ بلکه خود مروج بدحجابی و کم‌عفتی هستند. از این بین می‌توان به نهادهای مربوط به سینما و سینمای خانگی و حتی صدا و سیما و… اشاره کرد.
  7. در چنین فضایی بی‌تردید اقداماتی نظیر گشت ارشاد زمانی موثر خواهد بود که دستگاه‌های حاکمیتی به وظایف خود در فرایند تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب عمل کنند و در غیر این صورت عملکرد گشت ارشاد نتیجه معکوس خواهد داشت.
  8. بی‌شک بسیاری از هجمه های جاری فضای کنونی علیه گشت ارشاد ناشی از مخالفت با اصل حجاب و عفاف و کینه‌های دیرین با اسلام و انقلاب و به همین دلیل قاطعانه محکوم است.
  9. نباید از نقد عالمانه اقدامات حاکمیت در راستای تحقق فرهنگ حجاب و عفاف غافل شد و به دفاع کور از اقداماتی نظیر گشت ارشاد پرداخت.
  10. سخن آخر اینکه به جبهه شیطانی طرفدار بدحجابی و کم‌عفتی پیام می‌دهم که آری چنین پرچم پیراهن‌عثمان‌گونه‌ای برازنده شماست و چه زیباست که شعار «الله اکبر» از جمع مفتضح و زخم‌خورده‌تان در فتنه‌های سابق مانند ۸۸ گرفته شد و به شعار سزاوار کشف حجاب مزین شدید. راستی به شما بیشتر شبیه است؛ چه اینکه به آن شبیه‌ترید.

شکر خدایی را که دشمنان اسلام و انقلاب را رسوا کرد و حجاب «الله اکبر» را از سرشان گرفت تا بهتر و بیشتر شناخته شوند که در سال‌های طولانی بعد از انقلاب مسئله اصلی ایشان چه بوده است.

پایان

ارسال این برگه
keyboard_arrow_up